Dress Code – jak ubierać się do pracy w biurze

Mawia się, że nie szata zdobi człowieka, a człowiek szatę. Jednak w biznesie ubiór może mieć kluczowe znaczenie bowiem odpowiednio dopasowany do okazji, świadczy o naszym profesjonalizmie, kulturze i obyciu. Dobrze dobrana stylizacja może mieć także wpływ na to, jak jesteśmy postrzegani przez inne osoby. Szczególne znaczenie ma to w przypadku pracy biurowej, w której bardzo często mamy kontakt z potencjalnymi interesantami, czy kontrahentami. Wówczas warto zastosować się do przyjętego w firmie dress codu. 

Dress code — co to znaczy?

Dress code to zbiór określonych zasad odnoszących się bezpośrednio do ubioru służbowego. Miejscami, w których szczególnie przywiązuje się uwagę do ubioru, są biura, korporacje, banki, czy też przedsiębiorstwa mające na co dzień kontakt z klientami, czy kontrahentami biznesowymi. Przestrzeganie tzw. dress codu nie oznacza jednak, że każdy pracownik ma być ubrany w taki sam sposób, dotyczą one raczej tego, że strój powinien być  odpowiednio dopasowany do charakteru obejmowanego stanowiska, oraz całościowego wizerunku firmy. Omawiany sposób ubioru w pracy odnosi się bezpośrednio do zasad savoir-vivre w biurze.

Rodzaje biurowego dress codu

Praca w biurze może mieć różny charakter, w związku z czym zasady dress codu mogą się nieco od siebie różnić. O ile w kancelariach, bankach, czy firmach ubezpieczeniowych nadal obowiązują tradycyjne garsonki i garnitury, o tyle w nowoczesnych korporacjach preferowany jest nieco luźniejszy styl ubioru. Jakie są zatem najpopularniejsze rodzaje dress codu?

Casual dress code 

Casual dress code to dość swobodny, luźny styl, który łączy w sobie klasyczną elegancję, ze sportową wygodą.  W takim zestawieniu idealnie sprawdzi się koszula połączona z  wygodnymi jeansami i butami na płaskim obcasie. 

Business wear/attire 

To tzw. strój biznesowy, w przypadku  którego wymagania są jasno określone — dla mężczyzn niezbędny jest garnitur, zaś w przypadku kobiet elegancka marynarka ze spodniami na kant, lub spódnicą.  

Informal attire 

To stój preferowany na spotkaniach na wysokim szczeblu. Tutaj zasada dress code mówi o tym, że sama stylizacja, jak i dodatki powinny odpowiadać na potrzeby danej dyplomacji i polityki. W przeważającej części mężczyźni powinni mieć na sobie granatowy garnitur z białą lub jasną pastelową koszulą z krawatem, buty typu oxford, a panie w sukienkę do kolan z żakietem lub garsonkę w ciemnym kolorze, uzupełnioną o jasno koszulową bluzkę.

Formal attire 

To strój formalny na ważne kolacje biznesowe i bankiety. W przypadku tego dress codu  Panów obowiązuje czarny frak lub smoking z białą muszką, ewentualnie szary garnitur z żakietem i kamizelką, a dla pań suknie balowe, etole, szale otulające ramiona oraz ewentualnie rękawiczki.