Problemy z energią i powiększający się kryzys energetyczny, jest coraz bardziej widoczny, nie tylko w życiu codziennym, ale także w przedsiębiorstwach, zwłaszcza jeśli chodzi o funkcjonowanie biura. Wielu przedsiębiorców już analizuje swoje aktualne zużycie energii elektrycznej w biurach. Nie warto pozostawać w tyle i generować swojej firmie niepotrzebne koszty. Przygotowaliśmy listę działań, jakie można wprowadzić w swoim biurze, aby być dobrze przygotowanym na nadchodzący kryzys energetyczny.
Działanie biura w obliczu kryzysu energetycznego
Nie ważne czy posiadasz swoje biuro, czy też masz biuro na wynajem – w każdym z tych przypadków Twoje przedsiębiorstwo dotknie kryzys energetyczny, z którym zmaga się prawie cały świat i znaczne podwyżki cen prądu, które są pochodną tego kryzysu. Warto być na to przygotowanym i nastawić się przede wszystkim na oszczędność energii w biurze.
Ostatnie kilkanaście lat przyzwyczaiło nas do dość wygodnego życia, z poczuciem nieograniczonych zasobów, jakie mamy do wykorzystania. Dla naszej wygody, biura wyposażyliśmy w klimatyzację, różne źródła światła, dodatkowe ekrany i tym podobne. Jednak każda z tych rzeczy potrzebuje energii, a niektóre z maszyn w biurach są nieco przestarzałe, więc potrzebują znacznie więcej mocy do działania, podczas gdy ich nowsze odpowiedniki pobierają niekiedy i dwa razy mniej energii.
Aktualnie nałożone przez rząd ograniczenia zużycia prądu, poniekąd wymuszają na firmach stosowanie nowszych i bardziej energooszczędnych rozwiązań oraz na przeprowadzeniu swego rodzaju audytu – co z biurowych rozwiązań jest zbędne i można to ograniczyć, zmniejszając przy tym zużycie energii.
Edukacja pracowników w temacie oszczędzania energii w biurze
Pracownicy naszego biura, spędzają w nim najwięcej czasu, generując przy tym spore pobory prądu. Komputer lub laptop włączony 8 godzin, dodatkowe ekrany, oświetlenie pomieszczenia i można by jeszcze tak długo wymieniać. Bardzo często po skończonej pracy, zamiast wyłączyć urządzenie, pracownicy wprowadzają go w stan uśpienia na czas ich nieobecności, a nawet jeśli urządzenie jest w stanie spoczynku, to pobiera niepotrzebnie energię. Jak zapobiec niepotrzebnemu marnowaniu energii przez pracowników? Przede wszystkim edukując i samemu dając przykład.
Warto zorganizować webinar lub spotkanie z pracownikami, na którym przedstawione zostaną dobre praktyki dotyczące oszczędzania prądu w pracy i nie tylko. Gaszenie za sobą światła, wyłączanie urządzeń po skończonej pracy, gaszenie dodatkowego ekranu, gdy nie jest używany, wyłączanie klimatyzacji…to tylko niektóre z rzeczy, które mogą zostać wdrożone w biurze i przyniosą realne oszczędności, bez uszczerbku na pracy zespołu. Miłą odmianą zarówno dla pracowników, jak i dla ograniczenia zużycia prądu, będzie reorganizacja przestrzeni biurowej w taki sposób, aby jak najwięcej miejsc pracy znajdowało się przy źródle światła dziennego. Ograniczy to używanie sztucznego światła i jednocześnie pozytywnie wpłynie na samopoczucie pracowników – nie od dziś wiadomo, że przy świetle dziennym pracuje się najlepiej.
Przygotowanie biura na kryzys energetyczny – podsumowanie
Jak widać, przygotowanie biura na kryzys energetyczny nie musi być ciężkie. Najważniejsza jest edukacja w temacie oszczędzania energii w biurze i poczucie pracowników, że wspólnie dbają o dobro nie tylko firmy, ale także swoje. Warto dać pracownikom gotowe rozwiązania, wraz z tymi, które mogą zostać wykorzystane w domu. Ograniczenie zużycia energii w biurze, nie powinno być ograniczeniem swobody pracy pracowników. Odgórne przepisy i nakładane limity mogą przynieść odwrotny skutek wraz z pewnego rodzaju niechęcią pracowników. Nie zapominajmy, że jako szefowie lub kierownicy to my powinniśmy być przykładem do naśladowania i sami również wdróżmy odpowiednie kroki do zmniejszenia zużycia energii w naszych biurach.