Zasady savoir vivre w biurze

Zasady savoir vivre w biurze

Biuro to przestrzeń, którą współdzieli wiele osób. Aby było w pełni komfortowe i przyjazne dla wszystkich warto wiedzieć jak się w nim zachowywać. Pomocne mogą okazać się zasady savoir vivre w biurze, które określą co można robić bez obaw, a jakich zachowań unikać, aby nie narazić się na krzywe spojrzenia współpracowników.

Punktualność to podstawa

Pierwszą z zasad savoir vivre w biurze jest punktualność. Małe spóźnienia mogą przytrafić się każdemu, jednakże niezależnie od tego na jakim stanowisku pracujesz, czy jesteś umówiony na ważne spotkanie czy też jest to zwykły dzień w pracy pamiętaj, aby być w biurze na czas. Zakładając z góry, że małe spóźnienie w niczym nie przeszkadza i współpracownicy na pewno je zrozumieją możemy wyjść na osobę pyszałkowatą, nieporządną i egoistyczną. Wszystkich pracowników obowiązują bowiem takie same zasady i nie ma sensu oczekiwać zrozumienia braku punktualności.

Dress code

Choć w obecnych czasach obowiązek ubierania się do pracy w dobrze skrojone garsonki i garnitury często już nie obowiązuje, wciąż warto wybierać ubrania schludne i skromne. Zgodnie z zasadami savoir vivre w biurze należy nosić czystą, świeżą i wyprasowaną odzież. Najlepiej zapomnieć o podartych spodniach, sandałach, klapkach i przesadnym makijażu. Źle postrzegane mogą być dresowe spodnie, legginsy i sportowe bluzy. Nie w smak jest również nadmierna ekspozycja ciała, duże dekolty, krótkie spódnice i szorty. Najlepiej postawić na styl smart casual, dzięki któremu będziesz prezentować się elegancko, schludnie i adekwatnie do sytuacji.

Jedzenie w miejscu pracy

Obecnie niezwykle popularnym trendem jest aranżacja miejsca pracy tak, aby każdy czuł się w nim komfortowo, swobodnie i bez skrępowania. Niestety, wiele osób bierze to aż nadto do siebie i dopuszcza się nieakceptowanych zachowań, takich jak choćby spożywanie posiłków przy biurku. Czynność ta, z pozoru niewinna, może budzić zgorszenie wśród współpracowników i narazić delikwenta na śmieszność. Zapach posiłku i odgłosy towarzyszące przeżuwaniu są zdecydowanie nie na miejscu i są absolutnym pogwałceniem zasad savoir vivre w biurze. Zamiast jeść przy biurku dużo lepiej udać się do kuchni lub jadalni i tam w komfortowych warunkach spożyć posiłek. Wiele firm podczas wynajmu biura decyduje się na miejsca, w których przestrzeń socjalna jest dobrze zorganizowana i funkcjonalna, dlaczego by więc z tego nie skorzystać?

Chory zostań w domu!

Kolejną, niezwykle ważną zasadą savoir vivre w biurze jest unikanie chodzenia do biura ze złym samopoczuciem. Kwestia ta jest o tyle ważna, że chorzy lub choćby przeziębieni nie tylko zmuszamy współpracowników do ciągłego słuchania naszych kaszlnięć, kichnięć i smarknięć, ale przede wszystkim narażamy ich na chorobę. Pamiętajmy, nie ma nic złego w zgłoszeniu kilku dni wolnego z powodu choroby lub w poproszeniu przełożonego o możliwość pracy zdalnej. Chorzy lepiej zostańmy w domu, aby nie narażać innych.

Panuj nad emocjami

Choć każdemu zdarzają się lepsze i gorsze chwile zasady savoir vivre w biurze jasno mówią, aby panować nad swoimi emocjami i nie wybuchać gniewem w nerwowych sytuacjach. Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z relacją kolega-kolega, pracownik-przełożony czy pracownik-klient, w żadnej z nich krzyk i kłótnie nie doprowadzą do polepszenia sytuacji i rozwiązania zaistniałego problemu. Konflikty dużo lepiej rozwiązywać przy pomocy dyplomacji i rzeczowych argumentów niż krzykiem i wyzwiskami.

Bądź życzliwy!

Wśród zasad savoir vivre w biurze powinna znaleźć się również zwyczajna, ludzka życzliwość. Warto pomagać, a w niektórych sytuacjach prosić o pomoc. Dużo można osiągnąć uśmiechem i miłym słowem. Nie należy czytać cudzej korespondencji, odbierać cudzych telefonów i wtrącać się do cudzych spraw. Niewłaściwe jest również łączenie życia prywatnego ze służbowym, głośne prywatne rozmowy przez telefon i załatwianie w godzinach pracy swoich osobistych spraw.