Klimatyzacja do biura – czy warto?

Biuro jest miejscem, w którym spędzamy większość dnia. Powinno być jak najlepiej dostosowane do potrzeb przebywających w nim pracowników. Zarówno atmosfera, warunki pracy oraz panująca w biurze temperatura, wpływają na ich zdrowie i samopoczucie, a co za tym idzie, przekłada się to również na wydajność pracowników. Dlatego priorytetem jest zapewnienie dobrych warunków pracy. Jednym z urządzeń, które da pracownikom wytchnienie w upalne dni, jest klimatyzacja biurowa. Czy warto ją montować w każdym biurze? Zapraszamy do lektury.

Dlaczego klimatyzacja w biurze to must have?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, zapewnienie pracownikowi dobrych warunków do pracy jest priorytetem i wręcz obowiązkiem pracodawcy. Jedną z takich rzeczy jest temperatura w  pracy. O tym, ile kresek powinien wskazywać termometr, by pracowało się najlepiej, pisaliśmy tutaj, dziś skupimy się na urządzeniu, które potrafi zapewnić przyjemny chłód w najgorętsze dni. 

Klimatyzator, bo o nim mowa, przez jednych jest uwielbiany, dla drugich jest źródłem problemów. Jednak jeśli w biurze, czy to naszym własnym, czy tym wynajmowanym, posiadamy nowy klimatyzator, który poddawany jest regularnemu czyszczeniu,  można spokojnie zapomnieć o wszystkich obawach i cieszyć się wytchnieniem od wysokich temperatur w pracy oraz świeżym, filtrowanym powietrzem. Część nowych klimatyzatorów posiada również funkcję nawilżania powietrza, co zapobiega na przykład suchości oczu. 

Przyjazne biuro to chłodne biuro 

Oczywiście nie mamy tu na myśli mrozów. Przepisy BHB definiują minimalną temperaturę w pracy, która może wynosić 18 stopni oraz maksymalna to 28. Szereg badań pokazuje, że kobiety najlepiej czują się, gdy temperatura pomieszczenia wynosi około 23-24 stopnie. Znów dla mężczyzn wynik ten oscyluje wokół 21-22 stopni. Do tego dochodzą jeszcze  indywidualne preferencje. Kluczem jest znaleźć złoty środek dla pracowników, żeby zapewnić im maksymalnie komfortową temperaturę w pracy. Jeżeli każdy pracownik posiada swoje biuro, może sam zarządzać temperaturą – nieco większy problem pojawia się w pomieszczeniach typu open space. 

Wynajem biura z klimatyzacją 

Jeśli jesteś zdecydowany na wynajem biura dla Twojej firmy, warto zorientować się, czy w standard wynajmu wchodzi również klimatyzacja. Część biurowców posiada spore przeszklenia, przez co pomieszczenia nagrzewają się i bez wsparcia jakie daje klimatyzacja do biura, warunki pracy mogą być ciężkie, a temperatura zbyt wysoka. Warto również zwrócić uwagę na rodzaj zamontowanego klimatyzatora – wymogi BHB ściśle określają głośność, z jaką powinny pracować urządzenia i niektóre starsze już modele niekoniecznie spełniają te normy. Podobnie w przypadku jakości wydmuchiwanego powietrza oraz jego wilgotności. Nowsze klimatyzatory mają również funkcję ogrzewania powietrza, co może być bardzo przydatne zimą.