Jak generować oszczędności w biurze?

Rosnące koszty mediów, elektroniki, usług oraz samego zatrudnienia pracownika generują coraz więcej wydatków w firmie, które wydają się nie mieć końca. Jednak ich regularne monitorowanie może być pierwszym krokiem w stronę oszczędności w firmie. Poniżej przedstawiamy kilka naszych rad na to, jak dokonać minimalizacji kosztów w przedsiębiorstwie. 

Jak generować oszczędności w biurze? 

Prowadząc firmę, skupiamy się głównie na maksymalizacji zysków przy jednoczesnej minimalizacji kosztów, jakie generuje przedsiębiorstwo. Jednak do tematu oszczędności w firmie trzeba podejść systemowo. Przede wszystkim nie należy szukać ich na siłę oraz nie oszczędzać kosztem pracownika i jego komfortu pracy. 

Nim przejdziemy do jakiegokolwiek działania ograniczającego koszty, należy dokładnie przeanalizować wszystkie firmowe wydatki. Nawet te najmniejsze – to właśnie tam bardzo często ukryte są niepotrzebne wydatki, których na pierwszy rzut oka nie zauważamy, a zebrane razem generują nam dużą kwotę. Pomocna w tym będzie tabela, w której rozpiszemy dokładnie wszystkie ponoszone wydatki – od kosztów stałych po te ruchome. Uzupełniając ją regularnie, zauważymy, które sumy rosną i czym podyktowany jest ten wzrost – czy jest on zależny od naszych działań, czy możemy zrobić coś, żeby obniżyć ten koszt? 

Biuro – miejsce największych oszczędności w firmie

Jeśli zdecydowałeś się na wynajem biura dla siebie i swoich pracowników, proces minimalizowania wydatków możesz rozpocząć się przede wszystkim tam. Jak pewnie zauważyłeś (lub dopiero zauważysz) – to właśnie wydatki okołobiurowe są jednymi z większych, regularnie się powtarzające…i to na część z nich masz również największy wpływ. 

  • oszczędność energii elektrycznej – wyposażając biuro, warto zainwestować w sprzęty o mniejszym zużyciu energii. Drugą rzeczą jest edukacja pracowników – gaszenie za sobą światła czy wyłączanie ekranów oraz komputerów podczas przerwy lub po pracy jest mało wymagającym zadaniem, a w długoterminowej perspektywie pomaga zaoszczędzić całkiem spory budżet, szczególnie w czasie drastycznie drożejącej energii. 
  • rozsądne drukowanie – mimo dominacji elektroniki w naszym życiu, nie unikniemy drukowania. Jednak nawet na tu można wprowadzić oszczędności w firmie. Przede wszystkim kupując drukarkę laserową z opcją dwustronnego drukowania. To jednocześnie wydajniejsze drukowanie i o połowę mniej zużytego papieru. 
  • wyposażenie z drugiej ręki – wyposażając biuro w miejsca do pracy, ponosimy ogromne koszty za umeblowanie. Jednakże takie rzeczy jak szafki czy biurka można spokojnie zakupić z drugiej ręki w bardzo dobrym stanie i zaoszczędzić sporą sumę pieniędzy. 
  • abonamenty – często kiedyś potrzebne nam abonamenty, przestały być użyteczne, a my dalej z rozpędu za nie płacimy. Przeanalizujmy, z czego jeszcze korzystamy, gdzie możemy obniżyć stawki, bo wykorzystujemy tylko część oferowanych nam usług, a z czego bez problemu można zrezygnować.

Oszczędności w firmie – podsumowanie

Jak widać, minimalizacja kosztów w przedsiębiorstwie nie jest niemożliwa i nie wiąże się również ze zmianą komfortu pracy. Wystarczy zastosować kilka prostych kroków i podjąć się edukacji pracowników, zmieniając ich dotychczasowe nawyki. Jak łatwo zauważyć, część proponowanych rozwiązań jest również działaniami jakie cechuje eko biuro. Przy oszczędnościach w biurze wystarczą przede wszystkim przemyślane, przyszłościowe decyzje.