Akustyka w miejscu pracy — jak ją poprawić?

Jak powszechnie wiadomo, cisza sprzyja skupieniu. Dlatego dobiegające zatem zewsząd hałasy w pomieszczeniu biurowym mogą dość mocno dekoncentrować, a co za tym idzie obniżać komfort i efektywność pracy. Czy jednak urządzenia biurowe, głośne rozmowy, czy inne pochodzące z zewnątrz dźwięki są możliwe do wyciszenia? Czy osoby zarządzające biurem powinny znać wszelkie dopuszczalne normy w tym zakresie? W jaki sposób możemy poprawić akustykę pomieszczeń biurowych? 

Jaki hałas w biurze nam szkodzi?

Urządzenia elektryczne, takie jak drukarki, kserokopiarki, niszczarki do papieru, czy nawet klimatyzacja i wydobywane z nich hałasy mogą na dobre uprzykrzyć nam pracę w biurze. I choć wszystkie one zaliczane do źródła hałasu o niskim natężeniu, to jednak nie możemy lekceważyć ich wpływu na nasze zdrowie i samopoczucie. Do tego mogą dojść hałasy dobiegające z zewnątrz, np. z ruchliwej ulicy, gdy lokal znajduje się w centrum miasta, lub podczas remontu pomieszczeń sąsiadujących z naszym biurem

Spadek wydajności i zmęczenie możemy bowiem odczuwać już przy dźwiękach o natężeniu od 35 do 70 dB. Taka sytuacja ma oczywiście miejsce, gdy hałas jest ciągły. Dolna granica, czyli 35dB generuje np. pracująca klimatyzacja, granicę 75dB emituje ruchliwa ulica, zaś hałas o natężeniu ponad 80dB może już realnie wpływać na nasze zdrowie, powodując różnego rodzaju uszkodzenia słuchu. 

Jak zadbać o akustykę w biurze?

Wiele osób zarządzających biurem zadaje sobie pytanie jak dbać o zdrowie w biurze,  by nie narazić pracowników na uszczerbek na zdrowiu? Oto kilka sprawdzonych sposobów na to jak zadbać o dobrą akustykę w pomieszczeniach do pracy:

Dobrze zaplanowany układ pomieszczeń

Pierwszym i jednym z ważniejszych aspektów mogących poprawić komfort akustyczny pomieszczeń, jest ich odpowiedni układ. Zdecydowanie większy hałas generują duże biura w typie open space, niż wydzielone dla jednego, lub kilku pracowników gabinety. 

Zastosowanie materiałów dźwiękoszczelnych

W pomieszczeniach biurowych warto zastosować materiały dźwiękoszczelne, które zdecydowanie poprawią akustykę pomieszczenia i zmniejszą generowany hałas. Mowa tu przede wszystkim o stosowaniu drzwi, czy szklanych ścian. Ponadto hałas mogą także wyciszać meble, czy inne elementy wykończeniowe, jak chociażby specjalne panele wygłuszające. Ich zastosowanie z pewnością przyniesie oczekiwany rezultat. 

Wygenerowanie osobnej przestrzeni dla urządzeń elektrycznych

Jednym z głównych źródeł hałasu w biurze są drukarki, kserokopiarki i niszczarki do papieru. Dlatego, aby móc zredukować hałas pracujących urządzeń, warto wyznaczyć dla nich osobne pomieszczenie. 

Wypełnienie przestrzeni dodatkami 

Duże, puste pomieszczenia będą generowały zdecydowanie większy hałas, niż pomieszczenia zaaranżowane, urządzone. Warto zatem zadbać o dodatki, takie jak rośliny, książki, czy różne tekstylia, które pochłoną część dźwięków.