Hot desk - gdzie i kiedy się sprawdza?

Hot desk – gdzie i kiedy się sprawdza?

Era Covid-19 wymusiła na nas zmiany różnych zachowań i nawyków. Jedną z bardziej znaczących zmian było przejście z pracy stacjonarnej na pracę zdalną. Aby jednak nie odciąć całkowicie pracowników od biura, wiele firm postanowiło wprowadzić hybrydowy model pracy, który zakładał, że w tym samym dniu część pracowników pracuje z domu, a część w biurze. Tego typu zmiany wiążą się jednak z przeorganizowaniem powierzchni biurowej, w której przypadku hot desk okazał się jednym z lepszych rozwiązań. Czym jest hot desk? Gdzie i kiedy dokładnie się sprawdza? Podpowiadamy! 

Co to jest hot desk?

Czy liczba biurek w biurze musi pokrywać się z ilością pracowników zatrudnionych w firmie? Otóż nie! Omawiana w tym wpisie metoda hot desk zakłada, że frekwencja pracowników w biurze nigdy nie jest 100%. Może to wynikać z tego, że część osób pracuje z domu, jest w delegacji, lub przebywa na urlopie. Takie wyliczenia sprawiają, że coraz więcej firm decyduje się reorganizację stanowisk pracy. Co to oznacza w praktyce? Tyle że zmniejszana jest nie tylko ilość potrzebnych stanowisk pracy, ale co równie ważne, te pozostające zostają rozbudowane w taki sposób, aby możliwe było podejmowanie przy nich pracy w zróżnicowanych stylach.   

Gdzie i kiedy sprawdza się hot desk?

Wydawać by się mogło, że to pandemia Covid-19 zmusiła wiele firm do korzystania z hot deskingu. Tymczasem metoda ta jest promowana jako innowacyjność i rozwiązanie, które pozwala nie tylko generować niższe koszty, np.za wynajem biura i jego utrzymanie, ale także sprawić, że praca będzie przebiegała w znacznie lepszych warunkach. Duże skupiska osób i generowany w związku z tym hałas nie wpływają bowiem na efektywność pracy, wręcz przeciwnie można odnotować jej spadek. 

Hot desk to rozwiązanie, które bardzo często wykorzystywane jest w przypadku wynajmu pomieszczeń biurowych, w nowoczesnych przestrzeniach coworkingowych, zwanych także biurami alinclusive. Otworzenie takiego biura satelitarnego oraz chęć zatrudnienia wielu pracowników tymczasowych może sprawić, że hot desk będzie jednym z lepszych pomysłów na dobrą organizację przestrzeni. 

Hot desk – wady i zalety

Hot desk to metoda organizacji przestrzeni biurowej, która z jednej strony może przynieść wiele korzyści zarówno dla pracodawcy, jak i samych pracowników, ale ma też kilka swoich minusów. Oto one:

Zalety hot desk:

  • optymalizuje miejsce pracy
  • ogranicza koszty wynajmu i utrzymania biura
  • zapewnia stanowiska przystosowane do wykonywania pracy w różnym stylu
  • poprawia komunikację pomiędzy pracownikami
  • pozwala zachować lepszy porządek.

Wady hot desk:

  • wymaga zapewnienia pracownikom oddzielnych szafek do przechowywania rzeczy osobistych
  • wymaga konieczności wcześniejszej rezerwacji biurek
  • nie zapewnia prywatnej przestrzeni dla pracownika
  • możliwość występowania konfliktów
  • ryzyko związane z brakiem wolnego miejsca.