Wynajem biura – o co pytać w trakcie oglądania lokalu?

Planując wynajem biura, musimy liczyć się z tym, że konieczne będzie odwiedzenie co najmniej kilku lokali i sprawdzenie, który będzie nam bardziej odpowiadał zarówno pod względem dostępnej powierzchni, ponoszonych kosztów za wynajem, jak i innych udogodnień. W związku z tym warto nie tylko bardzo szczegółowo przyglądać się każdemu obiektowi, ale także zadawać pytania osobie oprowadzającej po to, by wiedzieć jak najwięcej przed podpisaniem umowy. Jakie pytania warto zadać właścicielowi/przedstawicielowi biura na wynajem? Podpowiadamy!

Jaka jest cena za wynajem lokalu?

Wbrew pozorom dla wielu przedsiębiorców wynajem biura to nadal dość spory wydatek. Dlatego już na etapie oglądania potencjalnego lokalu, warto zorientować się, jakie koszty wiążą się z jego wynajmem. Mowa tu nie tylko o opłatach stałych, takich jak czynsz, czy opłaty za media (jeśli np. będziemy korzystali z internetu wynajmującego), ale także opłatach za inne udogodnienia. 

Cena za lokal pod biuro na wynajem być ona obliczana na podstawie powierzchni użytkowej, lub powierzchni użytkowej netto. Na powierzchnię użytkową składa się zarówno metraż samego biura, jak i części wspólnych, współdzielonych, np. z innymi firmami. Mowa tu przede wszystkim holu, korytarzu, toaletach, czy przechowalniach. Powierzchnia użytkowa netto, to zaś powierzchnia użytkowa samego biura. 

Jakie są  średnie koszty usług wliczone do czynszu?

Przed podpisaniem umowy na wynajem lokalu pod biuro warto dopytać o koszty dodatkowych usług. Woda, gaz, prąd zazwyczaj są wliczone w czynsz, jednak warto wiedzieć, czy np. internet, telefon stacjonarny, lub inne media nie stanowią dodatkowych kosztów. 

Z jakich udogodnień możemy korzystać?

Szukając biura na wynajem, dobrze jest się zorientować, jakie w danym budynku i jego obrębie występują udogodnienia. Np. czy dostępny jest parking z wyznaczonym miejscem postojowym, czy w budynku znajduje się winda, dostępne są sale konferencyjne, recepcja i czy dostęp do biura jest całodobowy. Warto również zapytać o to czy w budynku znajduje się lokal serwujący ciepłe posiłki, lub automaty z przekąskami i napojami. 

Jaki jest okres najmu i wypowiedzenia umowy?

Czas trwania umowy na wynajem biura to jedna z bardziej istotnych kwestii. Pozwala ona zorientować się w czy okres najmu nie będzie dla nas zbyt krótki i z miesiąca na miesiąc nie zostaniemy pozbawieni możliwości prowadzenia biura w danej lokalizacji. Jednak dotyczy to również zbyt długiego okresu użytkowania biura. Warto jednak pamiętać, że im krótszy okres najmu lokalu, tym cena będzie wyższa. 

Jeśli chodzi zaś o okres wypowiedzenie umowy najmu biura, to jest on uzależniony przede wszystkim o długości trwania tejże umowy.  Przyjąć można, że 5-letni czas najmu lokalu oznacza zwykle 12 miesięcy wypowiedzenia, zaś przy krótszym czasie jest to zazwyczaj od 1 do 3 miesięcy.  

Czy biuro jest wyposażone w meble i sprzęty?

Z góry można założyć, że każdy najemca podpisuje umowę na wynajem lokalu bez wyposażenia. Jeśli jednak zdarzy się sytuacja, że właściciel, lub poprzedni najemca chce pozostawić meble, czy też konkretny sprzęt, to na czas wynajmu biura warto spisać odpowiednią umowę uwzględniającą również jego wyposażenie.