Pomieszczenie socjalne w biurze - co warto wiedzieć?

Pomieszczenie socjalne w biurze – co warto wiedzieć?

Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązują każdego pracodawcę. Zapewnienie odpowiednich warunków pracy, w tym pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, nie tylko umożliwia zaspokojenie podstawowych potrzeb pracowników, lecz także poprawia komfort pracy w firmie.

W poniższym tekście omawiamy czym jest zaplecze socjalne dla pracowników oraz wyjaśniamy które pomieszczenia socjalne są obligatoryjne. Przeczytaj, a poznasz wymagania BHP dotyczące pomieszczeń socjalnych dla pracowników i dowiesz się dlaczego warto zainwestować w pokój socjalny w biurze. W artykule wspomnimy również co nieco na temat oczekiwań pracowników dotyczących przestrzeni socjalnej w biurze. Przyjemnej lektury!

Pomieszczenia higieniczno-sanitarne dla pracowników – co to jest?

Organizując przyjazne miejsce pracy należy zadbać nie tylko o komfortowe stanowiska pracy dla pracowników, lecz również miejsce, gdzie mogliby oni zjeść lunch, napić się kawy lub zrelaksować się w gronie współpracowników w przerwie od pracy. To właśnie te pomieszczenia, przeznaczone do odpoczynku oraz zaspokajania podstawowych potrzeb pracowników są określane mianem pomieszczeń socjalnych. To m.in. szatnie, toalety, jadalnie, kuchnie i pomieszczenia z natryskami.

Które pomieszczenia socjalne dla pracowników są obligatoryjne?

Szczegółowe informacje na temat pomieszczeń socjalnych dla pracowników znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku dotyczącym BHP. W rozporządzeniu znajdziemy informacje na temat następujących pomieszczeń higieniczno-sanitarnych:

  • ustępy;
  • umywalnie i prysznice;
  • szatnie;
  • pomieszczenia higieny kobiet;
  • jadalnie;
  • palarnie;
  • pomieszczenia do ogrzewania pracowników;
  • pomieszczenia do prania, odkażania, suszenia, odpylania odzieży roboczej lub ochronnej.

Istnienie oraz wielkość wyżej wymienionych pomieszczeń socjalnych dla pracowników w firmie jest obowiązkowe w zależności od charakteru działania danego przedsiębiorstwa i liczby zatrudnionych w nim ludzi.

Pokój socjalny w biurze – dlaczego warto 

Zapewnienie pracownikom dostępu do pomieszczeń socjalnych opisanych w wyżej wymienionym rozporządzeniu jest obowiązkiem pracodawcy, jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, aby posunąć się o krok dalej i urządzić pokoje socjalne, które nie tylko będą spełniać normy, lecz także będą funkcjonalne i przytulne. Wybierając biuro na wynajem warto zdecydować się na nieco większy metraż i zorganizować w jednym z pokoi chill-room. Pomieszczenie to będzie świetnym miejscem wytchnienia dla pracowników, miejscem, w którym zespół się zintegruje i zregeneruje siły do dalszej pracy.

Przestrzeń socjalna w biurze a oczekiwania pracowników

Aranżacja pokoi socjalnych dla pracowników w formie chill-roomów, gdzie zespół mógłby wypocząć w przerwach od pracy to coraz popularniejsza praktyka. Aby jeszcze lepiej odpowiedzieć na potrzeby pracowników podczas organizacji miejsca pracy warto przyjrzeć się bliżej indywidualnym potrzebom osób zatrudnionych w firmie. Szacuje się, że:

  • osoby z pokolenia X (urodzone w latach 60. i 70. XX w.) oczekują możliwości spożycia posiłku w gronie współpracowników w przerwy od pracy. Z reguły idealnym dla nich miejscem są dobrze wyposażone kuchnie i jadalnie z dostępem do ekspresu, lodówką i kuchenką mikrofalową.
  • osoby z pokolenia Y (urodzone w latach 80. i 90. XX w.) oczekują od miejsca pracy kreatywności, elastyczności i rozwoju. Dobrze byłoby, gdyby w firmie zatrudniającej osoby z pokolenia Y znalazł się chill-room wyposażony w wygodne kanapy, gry lub hamaki.
  • osoby z pokolenia Z (urodzone z końcem lat 90. XX w. oraz na początku lat 10. XXI w.) mają największe wymagania względem miejsca pracy, a w ich wymarzonym pokoju socjalnym powinna znaleźć się nowoczesna elektronika oraz meble i sprzęty niezbędne do relaksu i wypoczynku w przerwach od pracy.