Jak założyć domowe biuro?

Praca w domu to dla jednych marzenie, a dla innych przekleństwo. Jak wszystko ma bowiem zalety i wady. Kuszące jest to, że nie musimy się zrywać rano z łóżka, by dotrzeć na czas do biura, ale łączenie życia zawodowego z prywatnym też nie jest łatwe.

Zalety pracy w domu

Osoby, które pracują zdalnie zmagają się z jednym dylematem, który w żartobliwy sposób można ująć tak: czy ja mieszkam w pracy, czy pracuję w domu? Potrzeba dużo samodyscypliny i umiejętności wyznaczania granic, aby praca w domu nie wyszła nam bokiem. Istnieje też zagrożenie, że staniemy się pracoholikami, bo komputer, czyli nasze narzędzie pracy, jest stale na wyciągnięcie ręki. Zalet tego stanu rzeczy jest chyba jednak więcej:

  • realizować zawodowo mogą się między innymi ci, dla których praca zdalna jest jedynym rozwiązaniem, czyli na przykład osoby niepełnosprawne czy samotne matki,
  • pracujący zdalnie często sami decydują o tym, kiedy i gdzie wykonują swoją pracę – ich „biurem” może być park czy pobliska kawiarenka,
  • unikanie stania w korkach i oszczędność paliwa to także cechy prace zdalnej, które nie sposób przecenić.

Spełnij wymogi techniczne

Zakładając firmę musimy zdecydować o tym, gdzie będzie jej siedziba. Jeżeli uznamy, że biuro w centrum miasta nie jest nam do niczego potrzebne, to może stać się nią nasze mieszkanie. Wiedzmy jednak, że mieszkanie, które staje się jednocześnie biurem, musi spełniać pewne, ściśle określone przepisami, wymogi techniczne. Są one zależne między innymi od tego, czy z domowego biura będziemy korzystać sami, czy wraz z innymi pracownikami firmy. 

Znaczenie ma także liczba pracowników oraz to, czy będziemy przyjmować klientów, czy nie. Być może nasze mieszkanie spełnia wszystkie lub większość wymagań, ale jeżeli nie, to warto skorzystać z usług architekta, jeszcze zanim otworzymy firmę. W domowym biurze ważne są nawet takie szczegóły, jak wysokość sufitu, która powinna być nie mniejsza niż trzy metry. Tę cechę lokalu trudno zmienić, ale wyjściem z sytuacji może być zapewnienie odpowiedniej wentylacji. Dzięki temu biuro możemy prowadzić nawet w bloku, gdzie sufity zwykle są niżej niż wymagane przepisami trzy metry. Rozwiązaniem w tej sytuacji jest także wynajem mieszkania w starej kamienicy, gdzie sufity są o wiele wyżej niż w nowym budownictwie.

Dostosuj lokal do przepisów

Niezależnie od tego, czy pracujemy w nowoczesnym biurze, czy we własnym domu, przepisów BHP musimy przestrzegać. Nasze mieszkanie przekształcone w przestrzeń do pracy musi między innymi spełniać wymagania przepisów przeciwpożarowych

Pamiętajmy, aby w lokalu były sprawne i legalne gaśnice, ale nie zapominajmy też o oznakowaniu drogi ewakuacyjnej czy stosowaniu materiałów ognioodpornych. Zanim rozpoczniemy działalność pełną parą, lokal musi zostać odebrany przez straż pożarną, która po przeprowadzeniu kontroli stwierdzi, czy spełnia on wszystkie wymagania określone przepisami. 

Zgodne z nimi musi być nie tylko mieszkanie, w którym chcemy prowadzić działalność, ale także klatki budynku, gdyż muszą mieć odpowiednią szerokość. Czasem konieczny może się okazać generalny remont, połączony z wymianą instalacji i mediów, ale o tym decyduje Sanepid. Przystosowanie mieszkania do przepisów warto przeprowadzić jeszcze zanim rozpoczniemy działalność, aby mieć pewność, że nic nie przeszkodzi nam już w prowadzeniu naszej firmy.

Może jednak wynajem?

Sporo czasu musimy poświęcić nie tylko na sam remont mieszkania, tak aby praca w nim była bezpieczna i zgodna z wszelkimi przepisami, ale także na sprawy urzędowe. Papierologia spędza sen z powiek wielu przedsiębiorczym osobom, bo często utrudnia i opóźnia rozpoczęcie działalności. Jest jednak konieczna, więc najlepiej, jak najszybciej przez nią przejść. Może się okazać, że rozwiązanie, które początkowo wydawało nam się najtańsze i najrozsądniejsze, będzie kosztowało nas sporo pieniędzy i zdrowia, a o wiele łatwiejszym jest wynajem biura. Wynajmując biuro możemy mieć pewność, że spełnia ono wszystkie normy, a praca w nim będzie komfortowa i efektywna.