Jak duże musi być biuro na wynajem?

Biuro to przestrzeń, w której spędzamy bardzo dużo czasu. Wynajmując biuro warto zadbać o to, aby pracownicy mieli zapewniony komfortowe warunki dzięki czemu ich praca będzie wydajna. Jak wiele miejsca potrzebne jest do komfortowej pracy? Ile miejsca powinno przypadać na jednego pracownika? O czym należy pamiętać wybierając biuro na wynajem? Na te i inne pytania odpowiemy w tym wpisie blogowym.

Ile miejsca potrzebuje pracownik?

Jednym z rzadziej poruszanych wyzwań, które napotyka każdy przedsiębiorca podczas prowadzenia własnego biznesu jest zapewnienie świetnego miejsca do pracy – takiego, które spełnia wymagania i potrzeby wszystkich pracowników.

W przypadku, gdy w firmie przyjęty jest model pracy w kabinach, czyli wydzielonych ściankami działowymi przestrzeniach na biurko i fotel, obliczenie jak duże biuro na wynajem jest potrzebne nie będzie stanowiło większego problemu. W takim wypadku. aby wyliczyć miejsce zajmowane przez jednego pracownika wystarczy sprawdzić ilość miejsca, jakie zajmuje kabina (biurko wraz z fotelem oddzielona ściankami działowymi). Taki model sprawdza się w przypadku działalności typu call-center.

Analogiczna sytuacja ma miejsce, gdy chcemy obliczyć jakiej przestrzeni potrzebują pracownicy, gdy preferowany model układu w biurze to open space. W takim przypadku nie trzeba nawet uwzględniać przestrzeni zajmowanej przez ścianki działowe.

Trochę trudniejsza sytuacja ma miejsce, gdy chcemy stworzyć nowoczesne biuro z wieloma różnorodnymi stanowiskami do pracy, w których zamiast klasycznego biurka z fotelem stosuje się stanowiska stojące, sofy, a nawet worki/poduszki do siedzenia. Wtedy należy uwzględnić każde z zastosowanych rozwiązań oddzielnie.

Przestrzeń wspólna w biurze – jak ją uwzględnić podczas wyboru wielkości biura?

Niezależnie od preferowanego układu biura i rodzaju stanowisk do pracy w dalszym ciągu podczas obliczania całkowitej powierzchni biura należy także pomyśleć o przestrzeni wspólnej – strefie wykorzystywanej podczas przerw do relaksu i komfortowego spożywania posiłków. Do takich przestrzeni należą także sale konferencyjne. Należy zastanowić się, czy taka specjalnie wydzielona przestrzeń do odbywania spotkań i konferencji jest nam konieczna, gdyż wymaga ona wdrożenia wydzielonego i dobrze wygłuszonego pomieszczenia.

Przestrzeń przypadająca na pracownika a przepisy BHP

Na podstawie powyżej opisanych zależności można wywnioskować, że wyznaczenie miejsca przypadającego na jednego pracownika nie jest tak łatwe i oczywiste jakby się mogło wydawać. Aby ułatwić sobie tę pracę warto sięgnąć do przepisów BHP. Zgodnie z prawem pracownik powinien mieć zapewnione co najmniej 13 m3 objętości pomieszczenia oraz 2 m2 wolnej powierzchni podłogi. Pod tym pojęciem należy rozumieć powierzchnię, która nie jest zajęta przez żaden sprzęt lub urządzenia techniczne. Co ważne, w przypadku, gdy w danym pomieszczeniu pracuje tylko jedna osoba pomieszczenie to musi mieć powierzchnię co najmniej 6 m2.

Jaka jest idealna ilość miejsca na pracownika?

Do obliczeń finalnej wielkości biura wraz z uwzględnieniem przestrzeni wspólnej warto zatem przyjąć w przybliżeniu 8-15 m2 na każdego pracownika. Niższa wartość sprawdzi się w przypadku biur typu call-center z gęsto umieszczonymi biurkami, z kolei w celu zapewnienia większego komfortu lepiej jest wynająć większe biuro gwarantujące więcej przestrzeni każdej osobie.